Je vrienden gemakkelijker terugvinden op een festival, een berichtje krijgen zodat je je favoriete band niet mist of even het zelfgemaakte schema met goede tips van die ene muziekkenner bekijken, zodat je weet waar je zeker bij moet zijn. Festivalapp Woov wil al deze problemen (en meer) voor je oplossen en heeft onlangs zijn miljoenste gebruiker verwelkomd.
Verdere groei is volgens oprichter en CEO van Woov, Sebastien Westerduin, goed mogelijk. “Dit is superschaalbaar”, zegt hij tegen Business Insider.
Niet alleen voor festivalgangers moet Woov een meerwaarde bieden, maar ook voor de organisatoren. “Woov is een sociaal festivalplatform”, legt Westerduin uit. “Wij richten ons aan de voorkant op de bezoekers zodat ze beter kunnen feesten, aan de achterkant zijn wij op de organisatie gericht zodat zij het festival beter kunnen regelen.”
Woov: ‘Handig om festivalgangers snel te bereiken’
Als festivalganger kan je opzoeken welke artiesten waar staan, maar ook kan je met je vrienden op het festival communiceren. Ook kan je gemakkelijk je eigen timetable samenstellen en deze delen met je vrienden.
Allemaal handige functies, maar Westerduin wil dat zijn app het feesten beter maakt. “Daarbij kijken wij naar drie pijlers: muziek, mensen en locatie. Wij stellen ons de vraag: ‘Wat is het leukste feestje voor jou?’ Dat hoeft niet altijd de plek te zijn waar de beste muziek wordt gedraaid, maar kan juist ook daar zijn waar veel gelijkgestemden staan.”
‘Direct contact met je bezoeker’
Voor festivals is het erg belangrijk dat ze rechtstreeks met hun bezoekers kunnen communiceren. “Denk bijvoorbeeld aan het sturen van een alert via de app om festivalgangers te waarschuwen voor slecht weer. Dat kunnen wij ze gemakkelijk aanbieden.”
Maar ook achteraf kan Woov veel nuttige informatie aanleveren. “Van alle data die wij verzamelen, bieden wij geanonimiseerde rapporteren aan. En dat kan de organisatie van een festival gebruiken om betere keuzes te maken. Denk bijvoorbeeld aan een artiest die goed werd bezocht of een bepaalde voedselkraam waar veel vraag naar was. Maar ook waar het druk was, zodat de doorstroming van bezoekers verbeterd kan worden.”
Meer dan een miljoen gebruikers
Inmiddels hebben al meer dan een miljoen mensen de app gebruikt. “In totaal hebben wij nu in 41 landen pilots gedraaid en zo’n achthonderd festivals gedaan. Vooral in Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten doet Woov het goed. Vaak is Woov ook de officiële app van het festival.”
Anders dan bij een regulier bedrijf, piekt Woov in de weekenden. “Dan zijn ook de meeste festivals. Het is nu het midden van het festivalseizoen met zo’n twintig, dertig festivals per weekend. Dan schiet het gebruik omhoog."
Veel festivalgangers komen via hun vrienden voor het eerst in aanraking met de app. Een gevalletje mond-tot-mondreclame dus. “Weinig mensen gaan alleen naar een feestje. Dus veel mensen sturen elkaar dan uitnodigingen. Woov is vooral succesvol omdat het problemen oplost voor gebruikers en dat delen mensen graag.”
Het concept laat zich gemakkelijk vertalen naar het buitenland. “Feesten is universeel. Uit de pilots die we in 41 landen hebben gedraaid, blijkt dat ons groeimodel overal aanslaat en hetzelfde presteert. Dit is superschaalbaar."
Ook bij andere evenementen lijkt Woov gemakkelijk aan te kunnen sluiten. “Zo hebben wij dit jaar bij Koningsdag samengewerkt met meerdere grote steden om alles in goede banen te leiden. Maar wij letten erg op onze focus en willen een paar dingen juist heel goed doen en houden dat goed in de gaten.”
Betaalfuncties toevoegen aan gratis app
De makers van Woov luisteren goed naar hun gebruikers om te kijken op welke nieuwe features ingezet moet worden. “Je doet natuurlijk niet alles in één keer goed, maar je leert snel wat wel en niet werkt en dus ook wat je juist niet moet bouwen.”
Zo is het sinds kort mogelijk om gemakkelijk je eigen timetable te delen via sociale media. “Die functie is sinds een paar weken live en inmiddels zijn er al honderdduizenden timetables gedeeld. Erg succesvol dus.”
De app Woov is gratis te gebruiken. “Wij gaan onze gebruikers geen banners voorschotelen. Maar wij kunnen wel samenwerken met andere bedrijven waar wij een meerwaarde in zien. Zo kijken wij vooral naar functionaliteit. Wij zijn bezig met betalingen voor jou en je vrienden die je via de app kan afhandelen. Dat hopen wij binnenkort uit te rollen.”
Concrete cijfers over de omzet en resultaten geeft Westerduin niet.
Om vooruit te blijven lopen als platform moet je door blijven ontwikkelen. De uitdaging is om goede mensen in huis te halen en die te laten blijven. Maar hoe doe je dat? “Vooral een vet product hebben”, legt Westerduin uit. “Wij hebben een jong divers leger met in totaal zo’n 25 designers en developers. Alle mensen die hier werken hebben affiniteit met muziek. Wij houden zelf ook van festivals.”
Naast een ‘vet product’, kan iedereen ook hieraan bijdragen. “De nieuwe functie ‘shouts’ bijvoorbeeld, waarmee je andere appgebruikers meteen kan laten weten wat je van het festival vindt. Dat was het idee van een medewerker. Die presenteerde het en iedereen was enthousiast, dus daarom zijn wij het gaan bouwen."
Ook voor en na het festival relevant zijn
Waar het festivalplatform over vijf jaar staat, vindt Westerduin moeilijk te zeggen. “Het gaat zo ontzettend hard met de technologische ontwikkelingen dat het moeilijk in te schatten is wat wij over vijf jaar precies doen. Liever zeg ik iets over de komende drie jaar. Op dit moment zijn we vooral relevant tijdens het festival, in de toekomst zal dat breder worden. Wij zijn er over drie jaar in geslaagd om wereldwijd uitgaan en festivals vele malen slimmer, beter en gemakkelijker te maken op basis van data.”
Graag wil Woov ook voor en na het festival een belangrijke rol gaan spelen. “Nu gaat het vooral over de tijd die je op het festival zelf doorbrengt, in de toekomst moet dat juist breder worden. Denk bijvoorbeeld ook aan het juiste vervoer van en naar het festivals en hoe je achteraf terugkijkt op het festival. Dat proces willen wij graag van begin tot eind doen.”